De groeiende kloof tussen een selecte club van superrijken en de rest van de wereld is ook zichtbaar in de wereld van de lingerie. Gespecialiseerde modehuizen richten zich op ‘massa-luxe’, een segment waar bh-prijzen van meer dan 2.500 euro acceptabel zijn.

Dat signaleert zakenkrant The Wall Street Journal in een reportage over de luxemarkt.

In de Verenigde Staten heb je ze, maar ook in opkomende economieën zoals China en Brazilië en oliestaten zoals Rusland: ultra-high-net-worth individuals, zoals zakenbankiers ze graag aanduiden. Rijken met een individueel vermogen van meer dan 100 miljoen dollar.

Volgens een recente studie van de firma Wealth-X gaat het om één op de 35.000 mensen in de wereld. Gemiddeld heeft deze groep een vermogen van 139 miljoen dollar per persoon en de gemiddelde stijging van dat vermogen bedroeg afgelopen jaar 1,8 miljoen dollar.

Dan schrik je niet van het prijskaartje van omgerekend 2.728 euro voor een ganzenveren bh.

Vanuit deze gedachte richten modehuizen zoals het Italiaanse lingerie- en badkledingmerk La Perla zich steeds nadrukkelijker op de markt voor zogenoemde 'massa-luxe'. Haute couture en ambachtelijk gemaakt, maar wel op afroep beschikbaar voor Chinese en Russische dames die niet op een duizendje meer of minder kijken.

Makkelijke luxe voor de superrijken

La Perla breidt snel uit met luxewinkels in gewilde shoppingcentra in China, de VS en Europa. Daar kunnen aspirant-superrijken terecht voor de standaardcollectie waar een standaard-bh 'slechts' 400 euro kost.

De bulk van de verkopen komt echter tot stand via besloten shows waarin nieuwe collecties worden getoond aan een selecte groep privéklanten. "Het lijkt een beetje op de 80/20 regel", stelt directeur Suzy Biszantz van La Perla Noord-Amerika, verwijzend naar het adagium dat 80 procent van de omzet van een bedrijf vaak van 20 procent van de klanten komt. "Alleen bij ons is het eerder de 95/5 regel."

Bij jonge superrijken uit Azië, zo stelt marketingdirecteur Nick Tacchi van La Perla tegenover de WSJ, komt het ook steeds vaker voor dat het geduld voor klassieke haute couture ontbreekt: meten, passen en daarna op maat produceren. Dat duurt te lang.  Liever nemen de dames lingerie die ze zien ter plekke mee.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl